Egzama ve Atopik Dermatit

Egzama ve Atopik Dermatit

Atopik dermatit; egzama olarak da bilinen çocuklarda daha sık görülen, tekrarlayan, kaşıntılı, kronik bir deri hastalığıdır. Genetik yatkınlığı olan çocuklarda çevresel faktörlerin de etkisiyle ortaya çıkar. Çoğunlukla erken çocukluk döneminde başlar.

Cildimiz vücudumuzu dış etkenlerden koruyan en önemli organımızdır. Atopik dermatiti olan hastalarda cildin bariyer özellikleri bozulmuştur. Kuruluk, atopik dermatitin en önemli özelliğidir. Kuruluğa yoğun bir kaşıntı eşlik eder. Atopik dermatit döküntülerinin bebek ve çocuklarda tipik yerleşim yeri yüz, boyun ile kollar ve bacakların dış yüzüdür. Daha büyük çocuklarda ve erişkinlerde ise dirseklerin iç yüzü ve dizlerin arkasında, yer yer gövde de kuruluk şeklinde kendini gösterir. Kaşıntı hastaları rahatsız eden en önemli belirtidir. Huzursuzluğa, uyku bozukluğuna ve deride kanamalara yol açabilir.

Atopik dermatitli hastaların ciltlerinin mikroplara karşı savunma özellikleri de azalmıştır. Normalde cildimizde bulunan mikroplar bu hastalarda enfeksiyonlara neden olabilirler.

Tanı

Atopik dermatit tanısı klinik belirti ve bulgulara dayanır. Bebeklik çağında orta-ağır atopik dermatitli hastaların yaklaşık %40’ında besin alerjisi olabilir. Çocuk ve erişkinlerde bazen ev tozu akarı, polen gibi alerjilere bağlı da görülebilir. Bu nedenle özellikle orta-ağır şiddette atopik dermatiti olan hastalara alerjik değerlendirme yapılmalıdır. Altta yatan tetikleyici bulabilmek için alerji testlerinden, deri prick testi, yama testi ve kanda alerji antikorlarının ölçümü yapılabilir.

Tedavi-İzlem

Hastalığın kontrol altına alınmasında altta yatan tetikleyici bulma önemli yer tutar. Eğer besin alerjisi varsa bu besinden uzak durmak egzamada düzelme sağlar. Fakat atopik dermatit her zaman alerji nedeniyle kötüleşmez. Çevresel birçok faktörden de etkilenir. Örneğin sıcak su ile banyo yapma, terleme, uygun olmayan şampuan ve deterjan kullanımı, cildi tahriş edecek kumaş kullanımı, sık öpülme gibi faktörler de atopik dermatitin seyrini olumsuz etkiler.

Atopik dermatit tedavisinde en önemli basamak cilt bakımıdır. Bu hastalar cildi tahriş edecek etkenlerden uzak kalmalıdır. Yünlü kıyafetlerden kaçınılmalı ve pamuklu kıyafetler tercih edilmelidir. Haftada 2-3 kez kısa süreli çok sıcak olmayan su ile banyo yapılıp ardından yoğun cilt nemlendirmesi önerilir. Hastanın cilt tipine uygun nemlendiriciler ve temizleyiciler kullanmak oldukça önemlidir. Egzamaların alevlendiği dönemde de uygulanacak tedaviler ailelere anlatılır. Egzamanın şiddetine, yerleşim yerine göre kullanılacak ilaç çeşidi ve gücü değişecektir. Uygun tedavi doktorunuz tarafından size önerilecektir. Çok daha ağır egzama söz konusu olduğunda ise biyolojik ajanlar dediğimiz yeni nesil ilaçlar kullanılabilir.

Atopik dermatit ilerleyen yaşlarda gelişebilecek alerjik hastalıkların ilk bulgusu olabilir. Bu nedenle alerji doktorları tarafından bu hastaların izlenmesi uygundur.