Atopik Dermatit (Egzama)

Atopik Dermatit (Egzama)

Atopik dermatit (Egzama), bir çok faktöre (genetik, çevresel) bağlı olarak kronik bir cilt hastalığıdır. Çoğunlukla erken çocukluk döneminde başlar. Cildimiz vücudumuzu dış etkenlerden koruyan en önemli organımızdır. Atopik dermatiti olan hastalarda cildin bariyer özellikleri bozulmuştur. Kuruluk atopik dermatitin en önemli özelliğidir. Kuruluğa yoğun bir kaşıntı eşlik eder. Atopik dermatitli hastaların ciltlerinin mikroplara karşı savunma özellikleri de azalmıştır. Normalde cildimizde bulunan mikroplar bu hastalarda enfeksiyonlara neden olabilirler. Atopik dermatiti olan çocukların yarısına yakınında besin alerjileri görülebilir. Ayrıca, ev tozu akarları, evcil hayvan alerjenleri ve polenler de atopik dermatit hastalarında alerjiye neden olabilir.

Atopik dermatit hastalarının alacağı önlemler nelerdir?

• Haftada 2-3 kez banyo yapılmalıdır. Banyo suyu sıcaklığının sıcak olmamasına özen gösterilmelidir. Banyo süresi 5-10 dakikadan uzun olmamalıdır. Banyo sonrası cilt tahriş edilmeden kurutulmalıdır. Havluyu sürtmeden sadece cilde dokundurup çekme şeklinde yapılmalıdır. Hemen sonrasında size önerilen nemlendirici bol miktarda uygulanmalıdır.
  • Tırnaklar kısa, düz ve temiz tutulmalıdır.
  • Kaşıntı hissettiğinizde nemlendirici uygulayın. Aşırı sıcak veya nem, alerji, aşırı duygusal durumlar ve stres kaşıntı ve döküntüyü artırabilir.
  • Tahriş edici maddelerden (kimyasallar, çözücüler, sabun, deterjan, güzel kokular, cilt bakım ürünleri, bazı kumaşlar ve sigara) kaçının.
  • Yeni satın alınan tüm elbiseleri giymeden önce yıkayınız.
  • Diğer kumaşlara nazaran daha az tahriş edici olan pamuk veya pamuk karışımlı elbiseler giyilmelidir. Dar ve sıkı kıyafetler tercih etmeyin. Giysilerin etiketleri kesilmelidir. Dikiş yerleri kaşıntı yapıyorsa, evdeyken giysileri tersyüz giyinin. Yün veya tahriş edici kumaşlardan sakının.
  • Çamaşır deterjanı olarak kokusuz ve boyasız deterjanlar kullanın. Yıkadığınız çamaşırlara çift durulama yapın.
  • Güneş yanmalarından kaçının. Yüksek faktörlü koruyucu güneş kremi kullanın.
  • Aşırı sıcak ve aşırı nemden kaynaklanan terleme cildi tahriş edebilir. Düşük nem ciltten su kaybına yol açar. Bu durum kuruluğa ve cilt tahrişine yol açar. Yaşadığınız ortamı rahat bir sıcaklık ve nem düzeyinde tutun.
  • Kaşınan veya tahriş olan cilt daha kolay bir şekilde iltihaplanır.
  • Artan kızarıklık, iltihap dolu şişlikler veya sızıntı, uçuk gibi cilt enfeksiyonu belirtileri gelişirse mutlaka doktora başvurun.